معرفی رشته امور دولتی
این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری
در موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری
دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاضر این رشته در اکثر
دانشگاههای کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایشهای مختلف در
سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس میشود.
هدف
هدف رشته مدیریت دولتی، آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز
سازمانها، اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان
باکاربرد روشهای علمی در مدیریت و همچنین تربیت مدیران شایستهای
است که بتوانند وظایفپنجگانه محوله را به نحو احسن در سازمانها و
تشکیلات دولتی کشور انجام دهند. این وظایف عبارتند از:
1ـ برنامهریزی و اجرای آن. 2ـ سازماندهی یا تقسیم وظایف بین کارکنان یک
سازمان به نحوی که با تقسیم کار بتواند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به
کارهای جزئی افزایش دهد. 3ـ عملیات امور استخدامی یا کارگزینی کارکنان
جدید. 4ـ هدایت و راهبری. 5 ـ نظارت و کنترل.
برای مثال چون در یک بخش دولتی، رقابت وجود ندارد؛ کارکنان تمایل به
افزایش ارتقای خدمات ندارند و این وظیفه مدیریت است که بتواند در چارچوب
قوانین و مقررات دولتی، با خلاقیت و نوآوری خویش، کارآیی و بهرهوری
کارکنان را افزایش دهد.
نقش و توانایی
فارغ التحصیلان می توانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری، امور کارکنان،
تشکیلات و روشها، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه ریزی
پرسنلی و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و
سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و
شهرداریها را عهده دار شوند.شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با
مسائل نظری دانش مدیریت، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند.
ضرورت و اهمیت این دوره در آشناسازی مدیران رده های گوناگون با نقش
رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت
نیروی متخصص بعنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً
مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند، می باشد.
ترم بندی
آخرین بروز رسانی : پنجشنبه ، 6 دی 1397